Een methode die kinderen via woord en beeld uitleg geeft over ingrijpende gebeurtenissen in hun leven. Voorbeelden kunnen zijn: ruzies, scheiding en uithuisplaatsing. Het proces bestaat uit: uitleg van de methodiek, op zoek naar het verhaal, het tekenen van de illustraties, instemming met het verhaal, een presentatie van het boekje, evaluatie en vervolg indien nodig.
KIES staat voor Kinderen In Een Scheiding en is een manier om kinderen met gescheiden ouders, in een groep of individueel te begeleiden. KIES is gericht op het perspectief van het kind, de behoefte van het kind, de behoefte van het welzijn van het kind bij scheiding en het leren omgaan met lastige dingen die een scheiding met zich kan meebrengen. De kinderen en jongeren leren zichzelf goed kennen en om grip op hun leven te ervaren.
Sherborne kan gegeven worden om de band en/of de gehechtheidsrelatie tussen ouder en kind te verbeteren, om je veiliger te voelen bij elkaar, tijd te maken voor elkaar of om een relatie te herstellen.
Van onmacht naar kracht. Voor ouders, leerkrachten en professionals. Agressie en zelfdestructief gedrag stelt menig ouder voor een dilemma. Of het nu gaat om geweld, woede-uitbarstingen, liegen, stelen of extreme angst, dwang, schoolverzuim of internetverslaving, met regelmaat wordt gepleit voor een ‘hardere’ aanpak, maar escalatie ligt dan op de loer. Een effectief alternatief is te vinden in de basisprincipes van deze methode, waarin vastberaden verzet (zonder dreigen en straffen) en positieve aanwezigheid (zonder toegeven) worden gecombineerd. Gesteund door hun netwerk leren ouders, leerkrachten en professionals om zowel hun gezag als de relatie met hun kind en de leerling op een positieve manier te herstellen.
Wat te doen als kinderen overspelende emoties laten zien zoals bijvoorbeeld woedeaanvallen, tics, bedplassen enz. Het vraagt om balanceren tussen het erkennen van persoonlijk lijden van deze kinderen en hen steunen om zich in de veelheid van taken, regels en verwachtingen te bewegen. Rekening houden met trauma en daarnaast het dagelijkse leven haalbaar maken. Methodische handvatten worden ingezet om de pijnlijke ervaringen van kinderen een plek te geven in de relaties en gebeurtenissen van hun leven. Op een speelse wijze worden met kinderen (en hun netwerken) problemen in het dagelijks functioneren en traumatische ervaringen bespreekbaar gemaakt.
Dit is een behandelmethode die ingezet kan worden om onverwerkte negatieve ervaringen en trauma’s uit het verleden te verwerken.
Psycho-educatie kan aangeboden worden kort nadat jouw kind of een belangrijke persoon in jouw omgeving de diagnose autisme, add of adhd heeft gekregen. Psycho-educatie wordt ook gegeven aan belangrijke naaste, bijvoorbeeld ouders en/of verzorgers, partner of gezinsleden. Tijdens psycho-educatie worden de volgende onderwerpen besproken: uitleg over de diagnose, de aard en de betekenis, tips en handvatten om met de diagnose om te gaan bijvoorbeeld in de opvoeding, gezinssituatie en de toekomst en tot slot acceptatie van de diagnose.
De persoon leert tijdens psycho-educatie wat zijn of haar individuele sterke en zwakke eigenschappen zijn en wat hij of zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Het maken van realistische toekomstplannen (werk, school en relaties) komt ook aan bod tijdens psycho-educatie.
Privacy policy | Kind Centraal & Context